Tuesday, 11 November 2008

Kenapa mereka ini begini?

Kenapa ada manusia yang iri hati?
Kenapa ada manusia yang pendengki?
Kenapa ada manusia yang pendendam?
Kenapa ada manusia yang tidak tahu untuk bersyukur?
Kenapa ada manusia yang mundur pemikirannya?
Kenapa ada manusia yang buruk akhlaknya?
Kenapa ada manusia buruk sifatnya?
Kenapa ada manusia yang berperangai macam syaitan nirrojim?
Kenapa ada manusia yang busuk hatinya?
Kenapa ada manusia yang mulutnya busuk(mulut jahat)?
Kenapa ada manusia yang tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya?
Kenapa ada manusia yang mesti bercakap-cakap dibelakang orang lain?
Dan segala macam jenis manusia yang kenapa kenapa ini....dan
Kenapa aku di kelilingi oleh manusia-manusia seperti ini, di sini?

Kadang-kadang aku terdetik macam sedikit (sedikit je tau!) menyesal dilahirkan sebagai MELAYU.
Kadang-kadang sudah terdetik sedikit (sedikit je tau!) kekesalan menerima menjadi *tuttt yang rata-ratanya MELAYU.
Dan kenapa kebanyakkan M.E.L.A.Y.U seperti ini, di sini?

2 comments:

JMAM said...

Cik Dzaza yang Cool...
Scenario ni bukan terbatas pada "dunia" awak... di "dunia" saya pun apa kurangnya... melambak manusia begitu... kadang2 saya terpikir jugak...kenapa tak ramai org yg berfikiran seperti awak..saya.. be tolerate/considerate to each other... jenis masing2 jaga hal sendiri ...tak erlu bersikap negatif... but I guest..kalau semua org di dunia nih macam kita..mesti aman damai kan.. :)

My Spirit Finger said...

*feeling kembang-kembang orang cakap cool* hikhik

Betul la Jmam. Kite pun heran. nape diaorang ni mesti begini. Agaknya diaorang tak reti bersyukur kan. Kalo orang lain dapat mula buat perangai macam-macam. Tak boleh nak fikir positif langsung. Mungkin bukan rezeki diaorang, dan mungkin juga rezeki diaorang di lain hari lagi best dari apa yg org lain dapat. Betul tak?
Kita bukanlah nak ckp bangsa lain tu bagus sangat. Mungkin diaorang pun ada problem jugak. Saya merujuk konteks utk diri saya sendiri. Masa saya kerja dengan bangsa lain ini saya tidak menghadapi masalah sebegini. Tapi di kalangan org kita sendiri warnanya memang begini. Hal saya berpeluang ke Sarawak pun menimbulkan rasa tak puas hati sesetengah pihak. Bukannya dapat pergi London ke, Paris ke, Switzerland ke. Macam mana tu?