Wednesday 15 April 2009

Bila tengok orang-orang veteran yang susah ni dan masih lagi terpaksa bekerja untuk sara hidup, hati aku jadi pilu dan sayu.

Pasti KL banjir kilat pagi tadi dek hujan yang maha lebat tiba-tiba turun. Aku pun terus rasa malas nak pergi kerja, tarik selimut kelubung satu badan lagi best. Alarm aku bunyi bertubi-tubi pun aku buat tak heran. Maha malas gila nak bangun mandi. Sesesesejukkkkkkk.....

Bila sampai office tiap-tiap pagi akan datang sorang acik (makcik) cleaner bersihkan office. Dah jadi tanggungjawab acik tu untuk bersihkan office aku. Hari-hari acik tu mop lantai. Paling kental adalah dia bersihkan toilet hari-hari. Acik cleaner ni dah tua. I mean too old for her age untuk bekerja lagi. Mungkun dalam 70an umurnya. Kulit dah berkedut, cakap dah perlahan, jalan pun dah slow. Mungkin dah patut duduk rumah jer rehat.

Selalunya dalam pukul 7.30am acik ni dah terpacak kat office aku untuk melaksanakan tanggungjawabnya. Tapi hari ni acik tu tak datang. Aku tunggu-tunggu juga. "Mungkin lambat sebab hujan lebat tadi kot", cakap aku dalam hati. Pukul 8....tak de jugak. Pukul 9 tak de jugak. Ok, aku lupakan acik tu, aku buat kerja.

Tetiba dalam pukul 9.30am datang sorang acik lain gantikan acik aku tu. Aku pun ramah mesra tanya, "mana acik yang biasa kat sini". Acik tu pun jawab, "kesian dia". Hah! "Kenapa?", aku tanya. So, acik tu ceritakanlah pada aku apa kejadian yang menimpa acik cleaner aku tu.

Acik tu kena hempap pokok waktu tengah tunggu bus nak datang office. OK, bukan kena hempap dengan pokok sebesar alam tu, dahan pokok hempap kaki acik tu. Kesian kan? Aku tak pasti la dahan kecil ke besar, still...acik tu dah tak larat dah. Aku simpati sangat. Tak tahulah apa nasib dia. Acik tu pula cerita acik ni hidup sorang-sorang pulak. Ini aku tak pasti pulak hidup sorang tu sebatang kara ke kera ke atau famili member dah tak pedulikan dia. Tapi baru-baru ni, acik ni happy sebab dah dapat bantuan rumah dari gomen.

Aku harap acik cleaner tu cepat sembuh.....Amin.

2 comments:

Tijah said...

tu yg kekadang aku salu doa...jgn la aku hidup terlalu lama sgt / sakit sampai menyusahkan family.

peej said...

kan aku pun sama..takut kan..dah tggl sebatang kara ke apa ke..cho scary..

aku pun kesian tgk pakcik dah tua2 kena bawak teksi ke apa..hmphhh...