Sunday 19 October 2008

Cerita rumah, cerita pindah, cerita kutu-kiti dan apa-apa la yang berjela.

Haih...!! Cari rumah cari rumah cari rumah. Cari rumah cari rumah cari rumah. Tinggal lagi 2 bulan aku kena move out. Rumah.... landlord nak ambik balik. Pundek la. Aku kalo boleh tak nak keluar dari Setiawangsa nih. Aku dah selesa di sini. Aku dah 10 tahun tinggal di sini. Part of my life was here.

10 years!! Banyak ertinya pada aku. Tempat di mana aku mula-mula sampai KL dulu, tempat di mana aku belajar untuk mengenali KL, tempat di mana aku belajar survive tanpa mak pak aku, tempat di mana aku menghabiskan zaman muda aku, tempat di mana aku bergelumang zaman kolej dulu. It meant a lot to me. Good and bad memories, are all here.

Ini semua bala ni. Nak cari rumah, nak cari lori, nak packing barang. Ingat senang ke pindah. Heh! Memang tak senang la. Cari rumah baru pun nak kena pikir public transportation lagi, kemudahan asas yang lain-lain lagi, itu la ini la. Duit! ko ingat boleh petik ke. Kalau cabut bulu jadi emas tak pe gak. Hish! Serabut. Tak pe tak kronik lagi.

Setiawangsa pun dah tak der rumah dah nak disewakan. Aku tak nak rumah bertingkat, apartment and sort of. Aku dah bosan dok rumah bertingkat nih. Leceh. Aku nak terrace macam rumah aku sekarang. Senang. Lagi pun aku ada anak, senang dia nak keluar masuk rumah nak main-main kat luar. Aku kan a good mommy. Aku pikir jugak pasal anak aku yang berbulu ni.

Ni satu hal lagi, tengah-tengah best lepak rumah semalam aku dapat text message dari kawan aku.

'Ko ada main-main dengan anak dia tak? Baru found out tadi, anak dia ada kutu. Better check, takut-takut terlekat'

Aku balas balik text message tu,

'Aku tak der main sangat pun. Aku sayang pipi dia jer. Tu pun time nak balik. Bukan aku dukung pun. Pak dia yang dukung.'

Alahai...si comel tu ada evil creature lah pulak. Azab weh kalau terbejangkit ni. Aku pernah kena zaman aku kecik-kecik dulu. Aku BFF dengan sorang anak kawan bapak aku ni (ala-ala Paris Hilton & her BFF la). So selalu la famili aku ziarah rumah dia, famili dia ziarah rumah aku.

It happened bila satu malam tu aku ajak dia tidor rumah aku, tidor sekatil, tidor sebantal. A week after that kepala aku mula gatal-gatal. Mak bapak aku pun dah hairan apsal aku dah lebih kurang macam beruk. Sikit je lagi nak nak beruk. Sikit-sikit dok garu kepala. Aku lagi la tak terpikir apa-apa. Kutu pun aku tak tau.

Satu malam famili aku pegi ziarah lagi umah kawan bapak aku tu. Pastu dengan selamba kodok bapak aku sound kakak BFF aku tu,

"Hang tengok jap kepala Dik Wan hang, asyik dok garu ja. Seriau aku kot-kot ada kutu ka apa ka".

Kakak budak pompuan tu, "Meh sini nak tengok". "A'ah la Pak Ali, sah ada kutu dok berparti buih kat sini".

The evil creature is in my head. Warghhhhhh.... Donia aku gulap gulita. Penghijrahan kutu tu mula effective dalam seminggu. Cukup la aku rasa untuk dia nak beranak pinak, bercucuk tanam dan berfengtau atas kepala aku. Memang aserehe la the kutus ni.

Dengan itu aku telah mengambil keputusan drastik aku putus hubungan dengan BFF aku tu. Aku tak nak kawan dia lagi. Parents aku pun setuju, walau pun bapak aku dan bapak dia still hang out together every weekends.

Bapak aku dah tak pikir cara lain dah nak cure masalah problem aku nih, walhal ada cara lain lagi yang boleh solve the problem. Bapak aku cuma - kita zass saja rambut. Habis cerita. Woih! pada hal rambut aku nak nak sampai pinggang dah. Dengan lelehan air mata aku merelakan rambut aku di zass oleh mak nya kedai rambut tu.

(Mak nya- bukannya membawa maksud mak nyah @ nyah @ pondan. Mak nya itu di tempat aku membawa maksud perempuan cina yang ala-ala dah nak tua. Muda sikit daripada nyonya dan muda sikit daripada ah soh. Lu pikir la sendiri!)

Dalam hati aku dok maki jer bekas BFF aku tu. Sial la, tak guna betul. Ada kutu tak nak cakap. Menyeksakan hidup aku. **&%$#@*#!! Ala, aku tau dia saja ja tak nak bagitau kepala dia berkutu sbb jealous dgn aku la tu, sebab aku lah anak perempuan paling hot sekali di kalangan anak-anak perempuan kawan bapak aku yang lain. Haha......Aku rasa la.

Lepas mak nya tu menzass rambut aku ala-ala victoria beckham masalah kutu kepala aku pun selesai. Sambil tu mak aku akan selang-seli cuci rambut aku dengan shampoo anti kutu untuk prevent the kutu dari membiak lagi and it works. Tq dearest mommy.

Haaa...itu lah cerita kutu aku.

Ni la yang aku dok risau ni lepas kawan aku bagitau anak si kawan tu ada kutu. Sudah la, aku tak nak terjebak lagi dah dengan kutu matu ni. Rambut aku sekarang pun lagi sejengkal nak sampai pinggang. Aku dah tak nak pisang berbuah berkali-kali lagi, walau pun pisang cuma boleh berbuah sekali saja kan. Ah! aku peduli apa kan.

Harap-harap tak dak la kot no. Takat cium pipi je bukan bergomol pun. Uishh...!! Seramnya.

No comments: